Wouter Verhoef
23 Jun
23Jun

Soms heb je van die momenten dat je achteraf denkt: β€œWaarom heb ik dΓ‘t nou gedaan?” πŸ€¦β€β™‚οΈ

Zonde van de tijd en energie – voor iedereen die erbij betrokken was. 
Maar ja, je probeerde het. Alleen... het paste gewoon niet.

Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd: business die niet aansluit bij die van jou, kun je beter gewoon links laten liggen 🚫. Natuurlijk mag (en kan) je af en toe eens een zijstapje maken – iets buiten je standaard werkzaamheden – maar houd het dan kort en projectmatig. Denk aan een project om een rustige periode mee op te vullen ⏳. 

Zo genereer je tΓ³ch omzet πŸ’Έ, terwijl je core-business even in de koeler zit.

Realiseer je dat elke zijstap energie en aandacht weghaalt bij de business die jou (groot) heeft gemaakt – en de kans vergroot dat vaste klanten afhaken.

Wil je tΓ³ch verbreden? Zorg dan dat je extra talent in huis haalt. In dat geval wordt die zijstap ook meteen onderdeel van een nieuwe strategie om je aanbod uit te breiden πŸ“ˆ.

Maar stel jezelf altijd deze vraag: β€œHeb ik nu niets beters te doen?” πŸ€”

Is het antwoord nee? Ga ervoor (maar onthoud: kort project, tijdelijk!).
Is het antwoord ja? Dan: niet doen ❌.

Zo dacht ik een paar weken geleden een mooie kans te zien. Het idee: bepaalde distributiestromen wat "dikker" maken door op te treden als last-mile transporteur voor een internationale agent. Zij leveren aan op ons depot, wij brengen het verder via ons netwerk. 
Ook het ophalen van goederen en klaarzetten voor afhaling hoorde erbij.  

Ik ken dit soort netwerken. Daarom had ik op voorhand al een aantal dingen goed vastgelegd. 

Voordelen:
– We hadden het rustig, dus tijd om dit netjes op te zetten 🧘
– Lossen/laden, flink betaald 
– Overpakken & herpakken, in regie en doorbelasten
– Duidelijke afspraken, aankomst vrachtwagens overdag en na de hectiek van de ochtend
– Alles op papier geregeld πŸ“„

Nadelen (merkbaar direct na de opstart):
– ETA’s die steeds veranderden ⏰
– Zwaar overladen opleggers (120% belading!) 😱
– Bulk door elkaar, niets op pallets
– Geen labels, geen structuur
– En chauffeurs die geen Nederlands, Frans nog Engels spraken 🀷

Wat ik eerst zag als een opstartprobleem, bleek gewoon de manier van werken. En de reactie van de opdrachtgever? β€œDit is het beste wat we kunnen doen.”

Ondertussen liep bij ons de frustratie op. Klantenservice had het zwaar, chauffeurs snapten er niks van, en het team werd er niet bepaald blij van 😀.

Dit werkte niet voor ons. En dan moet je ook gewoon kunnen zeggen: "Tot hier en niet verder." Na één week heb ik de stekker er in onderling overleg uit getrokken πŸ›‘.

Soms pakt een zijstap positief uit – dan voegt het echt waarde toe en is het leuk voor je team. Zeker als het in een rustige periode wat extra omzet oplevert Γ©n mensen aan het werk houdt.

Maar...Blijf focussen op wat je Γ©cht goed kan (en waar je klanten blij van worden) πŸ’ͺ. 
Wil je toch eens een zijstapje maken, hou dan altijd deze twee simpele regels in je hoofd:

πŸ‘‰ Heb je niks beters te doen? Waarom niet!
πŸ‘‰ Maar past het niet, dan past het niet.



Comments
* The email will not be published on the website.