Wouter Verhoef
19 Mar
19Mar

met het vermijden van wegwerkzaamheden en België verdwijnt van de kaart …

Eerste publicatie 19/03/2024

Er was eens een vrijdagavond…

Na een lange en intensieve week vol vergaderingen en interviews besloten Lydia, Georges, Philippe en Elke elkaar te ontmoeten in de kroeg.

Onder het genot van een welverdiend pintje spraken ze het volgende af: in de komende jaren gaan we het de werkende klasse en de transportsector bijna onmogelijk maken om nog geld te verdienen!

“Oh,” vroeg Georges, terwijl hij zijn tweede pintje bestelde, “hoe gaan we dat dan doen?” “Wat dachten jullie ervan als we tegelijkertijd in alle regio’s zorgen voor wegwerkzaamheden op alle grote verkeersknelpunten die bovendien meerdere jaren gaan duren?” zeiden Philippe, Elke en Lydia tegelijk.

“Inderdaad,” zei Georges, “een mooi voorbeeld van samenwerking tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Vlaanderen en Wallonië.”

Om dat te vieren bestelden ze een flesje champagne. Terwijl ze dit leegdronken, ontstond het idee om de werken aan de ring van Antwerpen, de E411 van Brussel naar Namen, het viaduct van Vilvoorde en de ring van Brussel bij Leonard (en noem maar op) allemaal op hetzelfde moment te laten beginnen en dit voor meerdere jaren.

Dat er dan monsterfiles ontstaan waar geen ontkomen aan is (zowel in de ochtend- als avond- spits en er tussendoor), waardoor de transportsector nog meer onder druk komt te staan, en het advies is om de regio’s waar er wegwerkzaamheden zijn de komende jaren te mijden (euhm, we kunnen niet allemaal telewerken hè) of eerder te vertrekken of de trein te nemen, is hier duidelijk het beoogde doel.

Ik ben voor samenwerking, voor het verbeteren van de infrastructuur en interregionaal werk, maar je kunt ook te ver gaan in het samenwerken.

Of… Wacht even… Zouden ze dit los van elkaar en niet gecoördineerd hebben opgezet? Misschien heeft die vrijdagavond- kroeg- avond helemaal niet plaatsgevonden. We zijn tenslotte in België.

Conclusie: hier ligt duidelijk een rol weggelegd op federaal niveau om dit soort immense projecten centraal te coördineren. Om deze verantwoordelijkheden met verstrekkende consequenties regionaal te laten liggen is niet meer verantwoord en heeft juist het tegenovergestelde effect.

De impact (los van de kosten) voor de werkende klasse is groot, en ik ben benieuwd hoe dit zich economisch gaat vertalen naar de (directe) toekomst toe. Ik ben verre van overtuigd dat dit de juiste manier is om vooruit te gaan…

Maar … Organiseer toch eens zo’n informele interregionale kroegenavond. Het kan geen kwaad als alle ministers van de verschillende regio’s gewoon eens met elkaar praten voordat ze individueel beslissingen nemen voor hun regio.

Andere ideeën?

#omrijdenkanniet #belgië #wegwerken #allemaaltegelijk #antwerpen #brussel #namen

https://wegenenverkeer.be/werken/renovatie-leonardtunnel
https://wegenenverkeer.be/werken/de-oosterweelverbinding
https://www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/weginfrastructuur/viaduct-vilvoorde-vernieuwt

Comments
* The email will not be published on the website.